elmotamez55
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

elmotamez55

مركز المتميز التعليمي

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
اخبارنا

سيتم بمشيئه الله افتتاح مركز المتميز التعليمي لجميع المراحل مع نخبه من افضل مدرسي المحافظه للحجز والاستعلام 01008328810-01097193003

المواضيع الأخيرة
» برنامج اصلاح الCDROOm/DVD
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالسبت فبراير 08, 2014 4:21 am من طرف samo4454

» اعلان مركز المتميز التعليمي
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالجمعة ديسمبر 13, 2013 12:59 pm من طرف Admin

» لأول مره علي اي منتدي
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالسبت فبراير 09, 2013 12:02 am من طرف luckyomar22

» ya3ny eih montada???
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالخميس نوفمبر 01, 2012 10:37 pm من طرف amr

» كل اضحى وانتو طيبين
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالخميس نوفمبر 01, 2012 10:30 pm من طرف amr

» كورس بوربوينت 2007
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين أكتوبر 29, 2012 11:27 am من طرف knight

» لقد خدعوا الشعب المصرى .. ابكى يامصر ابكر !!!
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين أكتوبر 29, 2012 11:15 am من طرف knight

» توفير عماله مصرية سائقين طباخين نجارين عمال جميع التخصصات
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد أغسطس 12, 2012 3:24 pm من طرف nour2000

» كورس MOS 2007 عربى مجانى
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يونيو 17, 2012 9:58 pm من طرف samehsaad

» امتحانات Icdl 2011
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالخميس يناير 05, 2012 8:47 pm من طرف knight

facebook page
https://www.facebook.com/elmotamez55?ref=hl
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ashek el horrya
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_vote_rcapالحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_voting_barالحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_vote_lcap 
Admin
الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_vote_rcapالحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_voting_barالحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" I_vote_lcap 
amr
knight
lost
Mahmoud Sayed
white
princess
MASRAWY
sweet as rose
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
الساعه
.

الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"

4 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
????
زائر

الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Empty
مُساهمةموضوع: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:27 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
النهارده ان شاء الله الحلقة التانية من برنامجنا حكاوى القهاوى واللى مدتها هتكون ساعتين واهلا بالضيوف اللى بجد منورين الدنيا
فى حلقتنا ان شاء الله هنتكلم عن الحرية كلفظ يتردد على مسامعنا كثيرا وفى بعض الاحيان يكون هو محور نقاشنا فدعونى اسأل ما مفهوم كلمة الحريه لدى كل منكم وماهوالمعيار الحقيقى للحريه؟؟؟؟
انا شخصيا الحريه بالنسبالى معناها كلمة واحدة وهى ((((( مسؤووووووووولية)))))
مستنيه آرائكم وافكاركم انتوا كمان
بس قبل اى حاجة اتفضلوا اشربوا العصير علشان تروقوا اعصابكم

الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" 01215381823
amr
مشرف
مشرف
amr

ذكر عدد المساهمات : 969
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : ضابط حربية
المزاج المزاج : هو فيه أحسن من كده!!
بلدك : مصري
الابراج : الجوزاء

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:31 pm

اولا السلام عليكم جميعا وبجد يا جهاد الموضوع حلو جدا جدا , بالنسبه ليا الحريه دى حلم نفسى اوصلو , عارفين لما نشوف طير طاير فى السما من غصن لغصن , مش فارقه معاه الدنيا واللى فيها , انا نفسى اكون زيه كده واكون حر , ودا اكيد مع تحملى للمسؤليه زى مانتى قولتى يا جهاد , وللا ايه رأيكم؟؟؟
knight
مشرف
مشرف

ذكر عدد المساهمات : 660
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : من حماة الوطن ( ضابط حربية )
المزاج المزاج : حمرااااااااااااا
الابراج : الثور

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:34 pm

السلاااام عليكم جميعا ، اما بالنسبة لمفهوم الحرية عندى هى الالتزام بواجباتك تجاه كل شىء تتطلبه الحياة ان تولى اهتمام به ، ايضا الحرية هى المطالبة بحقوقك فى بيتك ومدرستك وجامعتك وبلدك ، ايضا عدم الانصياع والارتباط بافكار ورؤى معينة.
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:34 pm

اولا: مرسي على العصير الجميل جدا يا جوجا.

ثانيا: الحرية بالنسبة لناس كتير اوى أنك تفعل ما تريد في الوقت الذي تريد وبالطريقة التي تناسبك دون قيد أو شرط..بس اظن ان دا عمره ما كان التعريف الحقيقى للحرية ...اه معاكي حق طبعا الحرية معناها المسؤلية اللى انا لازم اكون قدها عشان اكون حر ف حياتى و قرارتى و الا انا بقى مستحقش الحرية اللى انا بطالب بيها ...بس الحرية دى لازم تنتهى عند حرية الاخرين ...يعنى لازم اعترف ان برضه لباقى الناس حرية و لازم يمارسوها مش انا لوحدى بس اللى من حقى ...بس بصراحة الحرية دى كلمة كبيرة اوى صعب نكتب هى بتعبر عن ايه دلوقتى ...هى العقل و المسؤلية ...حلم دايما بنحاول نوصله ...حاجات كتير اوى اوى ....بس اظن ان السؤال اللى انا بوجهه ليكى يا جهاد و لباقى الاعضاء دلوقتى ازاى كل واحد ممكن يمارس الحرية دى فى المجتمع ...و هل فعلا هو اساسا حاسس انه حر ولا فى احساس بالقيود دايما جوانا ؟؟؟؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:36 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبراكاتة
ثانيا العصير قليل جدا دة ان اشاء الله هنخمس فية ولا اية ؟
هههههههههه
بس مرسي ......... اما عن رائ في الحرية
الحرية عندى مش حرية اوى لازم يبقي في ليميت معين في كل حاجة
واول حاجة طبعا في الحرية هي المسؤلية......وكون بجد قد الكلمة دى
لان الحرية مش بتبقي في الخروج والبس والاصدقاء وبس ؟الحرية عندى دخلة في حاجات كتير جدا
واهم حاجة بجد ان الواحد يستخدم الكلمة صح او يعمل بيها بشكل صحيح
ودة رائ ياجوا
amr
مشرف
مشرف
amr

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:38 pm

اولا يا عم خالد اهدا كده واشرب العصير الاول , وبالنسبه لامل فعلا كلامك صح جدا بس اسمحيلى اسأل سؤال : يمكن الواحد دايما كان بيحلم يدخل الجامعه علشان يحس بالحريه ف كل حاجه سواء الفكر او الدراسه او اى حاجه او كل حاجه , سؤالى هو هل فعلا احنا حسينا بالحريه اللى كنا بنحلم بيها فى الجامعه؟؟؟؟؟؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:43 pm

بس علي فكرة يامل كتييييييير من الناس بتاخد الحرية دى لنفسها ومش شايفة اللي حواليها اكنها عيشة في الدنيا دى لوحدها ومبتراعيش اللي حواليها بجد
انا مع رائيك يامل دة بردة انا شيفاة
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:44 pm

ان شاء الله ياسولى المرة الجايه هعمل حسابى ان العصير يكون اكتر.
اما بالنسبه لسؤالك يا امل اكيد طبعاالحمد لله انا حاسة انى حرة وده اللى خلى عندى احساس بالمسؤوليه واكيد الواحد لازم يلتزم بحاجات كتير طول ماهو حر وانا مش بسميها قيود انا بسميها حدود دينيه و عادات وتقاليد لازم نلتزم بيها لان هو ده مجتمعنا ولازم نحترمه
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:46 pm

و الله يا عمرو ...الحمد لله الواحد عنده احساس و لو بسيط بالحرية ....بس طبعا مش الخيال اللى الواحد كان بيحلم بيه ايام المدرسة ..يمكن نكون حققنا جزء منها ........بس اكيد فى قيود بتخلى الواحد حتى مش قادر يعبر عن رأيه...المشكلة ان المجتمع الى حد ما ظالم بقوانينه اللى احنا حطيناها بنفسنا ...يعنى احنا برضه قيدنا حريتنا بنفسنا ..بس احنا اهو خلاص هانت و هنخلص الكلية ..يا تري بعد كدا هنقدر نحقق الحرية اللى احنا عايزنها و نحاول نغير المجتمع و حاجات تانية كتير بتقف ضد حريتنا؟
knight
مشرف
مشرف

ذكر عدد المساهمات : 660
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : من حماة الوطن ( ضابط حربية )
المزاج المزاج : حمرااااااااااااا
الابراج : الثور

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:46 pm

بالنسبة لسؤالك يا امل هل احنا بنشعر باننا احرار ، فللاسف لا نفسى احس بالحرية فى بلدى ، يا جماعة انا اسف انا بمجرد ما بسيب دقنى اسبوع او اسبوعين تبدا الرخامة والتباتة من بتوع الامن سواء فى المترو او نقاط التفتيش او من حرس الجامعة ، ويبدا يخليك تكره الجامعة وتكره الدراسة ، وفى الرايحةوالجاية تفتيش ،بجد حاجةتزهق وتخنق جدا ، وبعدين الموضوع دا عايز عامر انمت فين يا عاششششششششششششششششششششق؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا ايه يا عمور
amr
مشرف
مشرف
amr

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:50 pm

بالنسبه ل امل : هو بما اننا لم نحصل على حريتنا فى الجانعه ف ان شاء الله فى المستقبل سنعمل على توفير هذه الحريه لاولادنا , وانت يا خالد طبعا اكيد عندك حث مافيش حريه خالص , بجد انا اكتر مكان بحس فيه بانى مقيد ومش حر هى الجامعه يا اخواننا والله , وطبعا عامر بيه كان المفروض يبقى موجود النهارده علشان يحكيلنا شويه عن مغامراته فى الجامعه , مش كده برده
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:51 pm

سؤالى ليكى يا امل بما ان انتى بنت الى اي مدى أنتى راضيه عن استخدام البنات للحرية وهل انتى شايفة ان فى تجاوز لا ستخدام حرياتهم؟؟؟؟؟؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالأحد يوليو 19, 2009 11:53 pm

اما عن سؤلك يامل .....انا بحس طبعا بلحرية اكيد بس طبعا طبعا في قيود منها انا اللي عملها وبعضها اكيد مفروضة عليا !
بس طبعا انا عن نفسي الحمد لله بشعر بقدر من الحرية حتي لو كانت حرية مقيدة ببعض القيود
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:00 am

سؤالك جميل اوى يا جهاد ...بس ربنا يستر من اللى هيحصلي لان كلامي ممكن يزعل بنات كتير اوى منىى ...بصى طبعا مقدرش انكراننا كبنات حسينا بالحرية الى حد كبير ...بس برضه مننكرش ان فى بنات كتير بصراحة يعنى اساؤا استخدام الحرية ..يعنى بالنسبة ليهم الحرية بقت لبس ...اه لازم يكون فى حرية ف اللبس و كل حاجة بس حسب الحدود الدينية اللى انتى قولتى عليها ...و اللى تخليها فى نظر المجتمع مقبولة ....و الحرية فى اللى هى بتعمله من دون مراعاة الدين او العادات و التقاليد....بس الحاجة اللى مقدرش انكرها كمان ان الحمد لله فى بنات بجد يشرفوا البلد ....ملتزمين اخلاقيا و فكريا..و بالذات فكريا دى ...دلوقتى الحمد لله تلاقى كل البنات من حقها تبدع ف اى مجال هى حبته يعنى استخدمت الحرية صح ...
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:02 am

السؤال المرة دى ليك يا عمرو بما ان انت شاب هل انت راضى عن استخدام الشباب للحرية ولا شايف ان فيها تجاوز و ايه هى المعايير الصح اللى المفروض يمشوا عليها؟؟؟؟؟
amr
مشرف
مشرف
amr

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:06 am

طبعا احنا كشباب احرار جدا , بس طبعا فى شباب كتير بيسسؤا استخدامها مما يوصلهم الى بوابات مسدوده زى الادمان والتدخين وحاجات تانيه كتييييييييييير, علشان كده لازم الواحد يتسلح بالدين فى اى حاجه بيعملها ويشوف ربنا قالنا نعملها ازاى علشان مش نقع فى الغلط
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:11 am

سؤالى ليك يا خالد بما ان انت بتشتغل هل حاسس انك بقيت حر ماديا وذاتيا وانك مستقل بعيد عن اهلك وهل حاسس انك مسئول عن نفسك وحر فى قراراتك؟؟؟؟؟؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:20 am

سالى هل انتى شايفة ان البنت المصرية او العربية عموما واخدة حريتها ولا حريتها مقيده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:24 am

طب انا بقى بوجهلك سؤال يا جوجا ...من وجهة نظرك ان طاعة البنت او الولد لاهلهم دا بيعيق ممارسة الحرية اللى عايزنها ...مع احترامهم لطاعتهم ....مع الذكر ان فى تحكمات مش منطقيةو ساعات بتبقى تعسفية من قبل الاهل لخوفهم على اولادهم ..؟؟؟!!!
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:27 am

طبعاوخدها ووخدها كويس اوى .....وطبعا في تعدى كتير اوى
وكتير اوى بيستعملها غلط ....مش بيستعملها غلط بس ؟ بحس انها شيفة الموضوع من جهة وحدة بس . وهى الحرية من اجل الحرية!
طبعا انتوا عرفين بيبقي التعدى شكلة اية ؟
وطبعا في كتييييييير جدا الحمد لله فاهم الموضوع بشكل صح جدا بس بحس انهم قليلين جدا هنا .في بلدنا ! دة رائ بصراحة كاملة
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:35 am

بصى انا هقولك على حاجة انا شايفة ان طاعتى لربنا من طاعتى لاهلى وعمره ما كان اعاقة للحريه قد ماهو خوف عليا وحتى لو زى ما بتقولى القرارات تعسفيه انا واجب عليا طاعتهم لانهم ليهم عليا حقوق وانا لازم اديهالهم حتى لو هدوس على نفسى, لان مفيش فى الدنيا اغلى من اهلى وده من وجهة نظرى
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:45 am

بجد الحلقة انهاردة كانت ممتعة و شكرا ليكم وان شاء الله المرة الجايه مع عضو جديد ......سلام
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:47 am

بعد اذنك ياموللي هجاوب علي شؤللك انا كمان اللي موجهة لجهاد!
ايوة طبعا كتير منا بيحس ان الاهل بتاخد قرارات تعسفية في حاجات ممكن تكون مصيرية بنسبة لعيالهم وممكن علي فكرة تكون ارئهم مش صح ......بس رغم كدة لازم نقول حاضر ونعم ؟حتي لو كان ضدد رغبتنا خالص
طبعا الحرية ملهاش دعوة بنسبة الاهل خاااااالص .دة بلنسبة ليا انا
مش عارفة الموضوع دة عندكم انتوا كمان ولا لا؟
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:49 am

شكراااااااااااااااا ليكوا جدا
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"   الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى" Emptyالإثنين يوليو 20, 2009 12:50 am

اولا: اكيد يا سولى و يا جهاد كلامكم صح جدا ...اهم حاجة ارضي ربنا و بعد كدا رضي والدينا ...ربنا يخليهم لينا يا رب ...بجد احنا من غيرهم لا هنعرف حرية ولا اى حاجة خالص ف الدنيا دى

ثانيا: فعلا يا جهاد كانت حلقة ممتعة..و طبعا شكرا ليكى على الحلقة الجميلة و الموضوع الاجمل ...و طبعا مش هننسي العصير التحفة دا ....تصبحوا على خير و نشوفكم حلقة تانية ان شاء الله....و ياريت حد من الاعضاء يحدد الموعد الجاي للحلقة الجديدة

الحلقة الثانية من برنامج "حكاوى القهاوى"
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» الحلقة الثالثة من برنامج ...((حكاوى القهاوى))...
» حلقة حوارية جديدة من برنامج حكاوى القهاوى
» حكاوى القهاوى ...فكرة جديدة ...قول رأيك؟؟
» اولي حلقات برنامج "حكاوي القهاوي "
» ""رمضان يا شهر الضياء""